Skip to content

About Me

Oxford probably the first sunny day of 2012 (OII_6093 by Arthur Bullard, on Flickr)

Reseña Breve:
Investigador asociado del Instituto de Internet de la Universidad de Oxford. Coordina estudios sobre educación innovación, aprendizaje y el futuro de Internet. Colabora en diferentes proyectos de investigación para la Comisión Europea sobre la Ciencia de Internet; prácticas de acceso abierto en la educación; creación distribuida del conocimiento y el futuro de las tecnologías y sus impactos. Ha sido distinguido por el Consejo Británico de Investigación Económica y Social (ESRC). PhD “cum laudem” Ciencias de la Comunicación en Universitat Autònoma de Barcelona. Conferencista invitado en 25 países. Ha sido evaluador externo del Banco Interamericano de Desarrollo (BID), MIT Press, National Science Foundation y la Comisión Europea. Editor McGraw Hill y autor, junto a J.Moravec de Aprendizaje Invisible con más de 50,000 descargas.

In English below

Reseña ampliada:

Cristóbal Cobo Romaní (PhD). A partir de 2010 se desempeña como investigador asociado (research fellow) del Oxford Internet Institute de la Universidad de Oxford. Ahí colabora en diferentes investigaciones sobre innovación, transferencia de conocimiento y el futuro de Internet financiados por la Comisión Europea tales como: Network of Excellence in Internet Science, OportUnidad (Recursos Educativos Abiertos para Universidades), Knetworks (Knowledge Dissemination Network for the Atlantic Area by the European Regional Development Fund), SESERV (Socio-Economics Services for European Research Projects, ICT Research in FP7, UE). Además se desempeña como profesor y supervisor. Más información aquí.

Co-responsable del proyecto de investigación: Aprendizaje Invisible (U. Minnesota-U.Oxford, 2011). Profesor e investigador y coordinador del Departamento de Comunicación y Nuevas Tecnologíasde la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO-México) durante los años 2005-2010.

Durante el 2009 fue investigador asociado del Centre on Skills, Knowledge and Organisational Performance (SKOPE) de University of Oxford premiado por el Economic and Social Research Council (ESRC) y el Social Science Research Council (SSRC) para desarrollar un estudio europeo sobre e-competencias.

Cristóbal Cobo, Ph.D

Entre sus principales publicaciones destacan: Aprendizaje Invisible: Hacia una nueva ecología de la educación. Laboratorio de Medios Interactivos: Universidad de Barcelona (escrito junto a John Moravec). Nuevas Arquitecturas de la Información, usabilidad e Internet (2009) y Planeta Web 2.0 (2007), esta última con 250 mil descargas también ha cuenta con trabajos publicados en libros colectivos y revistas científicas iberoamericanas.

Realizó su doctorado en Ciencias de la Comunicación en la Universitat Autònoma de Barcelona. Su tesis doctoral (con distinción cum laude) fue sobre estudios de Interacción Persona Máquina (HCI) fue publicada en 2009.

Ha colaborado en proyectos académicos con organizaciones como:International Labour Organization (ILO)The Open University (UK); The University of Oxford (UK); The University of Minnesota (USA); The University of Toronto (Canadá); The Open University of Catalonia (España); la Secretaría de Educación Pública (México), Burson-Marsteller (Chile); la Fundación Telefónica (Argentina, México) y la Unión Europea (Séptimo Programa Marco, 7PMPrograma ALFA III).

Ha dictado conferencias y/o organizado workshops para Canadá, Estados Unidos, México, Salvador, Panamá, Costa Rica, Perú, Colombia, Venezuela, Ecuador, Cuba, Uruguay, Brasil, Argentina, Chile, Inglaterra, Holanda, España, Portugal, Francia, Alemania, Bélgica, Noruega, Irlanda, Kazajstán, Turquía y China.

International Baccalaureate: Africa, Europe, Middle East Conference.

Ha sido editor de McGraw-Hill y a colaborado con: MIT PressEducation Futures; WikipediaOpen Education Europa y The Media Research Hub (SSRC).

Temas de interés académico e investigaciones recientes: Open Access en educación y ciencia, Des y re intermediación en la educación superioraprendizaje informal (e invisible), competencias digitales, tecnologías sociales y el perfil del trabajador del siglo XXI.

correo: cristobalcobo [at] gmail.com


English Version

ENGLISH SUMMARY

To cut a long story shortCristóbal Cobo (Phd) is a research fellow at the Oxford Internet Institute, University of Oxford, where he coordinates research on innovation, open knowledge initiatives and future of learning research projects. Currently he works on Internet Science and OportUnidad project (funded by European Commission). Cristobal has been distinguished by the British Council of Economic and Social Research (ESRC) and associate research fellow at the Centre on Skills, Knowledge and Organisational Performance, University of Oxford. He was Professor and director of Communication and New Technologies at the Latin American Faculty of Social Sciences, Mexico. He has served as external Evaluator for the Inter-American Development Bank; the National Science Foundation and MIT Press (US), International Labour Organization (UN), and the International Development Research Centre (Canada). Invited Expert for RAND EU in future trends on technology and education commissioned by the Bureau of European Policy Advisors (BEPA). Dr Cobo currently serves on the board of the Global Open Educational Resource (OER) Graduate Network. He has PhD “cum laudem” Communication Sciences at Universitat Autònoma de Barcelona. Co-author of the book “Invisible Learning” (with more than 50,000 downloads). He has been speaker in more than 25 countries (+ 2 TEDx). He curates http://blogs.oii.ox.ac.uk/cobo  & @cristobalcobo.

 [+]  Cristobal Cobo is a research fellow at the Oxford Internet Institute. He currently works on the Network of Excellence in Internet Science (European Commission’s Seventh Framework Programme), in the OportUnidad project (Open Educational Resources, ALFA III) as well as in the European Community’s Interreg Atlantic Area Programme ‘K-Network‘ project, focused on creating a strong knowledge sharing and dissemination network in the Atlantic Area to promote the exchange of good practices and implementation strategies for building and exploiting a 21st Century Knowledge and Information Society. In addition, he collaborates on the Socio-Economic Services for European Research Project to study social and economical implication aspects of the Internet (ICT Research in FP7, UE). Invited reviewer at the MIT Press.

My research interest is focus on education, technology and innovation. During the last ten years I’ve studied how different countries adopt technology to foster a new culture of innovation within formal education (primary, secondary and higher education). However, the impact of these political strategies are not necessarily based on evidences or quantifiable data (for example, the results of tests carried out by the OECD). My studies focus on better understand how innovation, skills development and new forms of knowledge management can be adopted in both formal and informal learning settings.

In 2009 he was a Visiting Fellow at the Centre on Skills, Knowledge and Organisational Performance, University of Oxford, supported by the Economic and Social Research Council (ESRC) and the Social Science Research Council (SSRC) to study European public policy on the development of digital skills. In 2010, he was appointed to the advisory council of the Latin American 2010 and 2012 Horizon Report, a global study developed by the New Media Consortium. From 2005 to 2010 he was Professor and Director of Communication and New Technologies and editor of the educational platform of the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO, Mexican Campus). In 2007 he participated as Academic coordinator of the program ‘From Information to Innovative Knowledge’ in collaboration with the University of Minnesota. In 2005 he earned his doctorate ‘cum laude’ at the University of Barcelona, for his work on developing experimental models to optimize the interaction between humans and machines.

With John Moravec he is co-author the book “Invisible Learning: Toward a new ecology of education” (2010); In 2009 he published ‘Information Architecture, usability and Internet‘ (2009) and with Hugo Pardo he wrote ‘Planet Web 2.0, fast food media or collective intelligence’. He also has worked on academic projects with organizations such as the Open University (UK), the University of Minnesota, the University of Toronto, the Open University of Catalonia, the Mexican Ministry of Public Education, Burson-Marsteller (Chile) and the Ministries of Education of Chile and Argentina, the Telefonica Foundation (Argentina and Mexico) and the European Union (Program ALFA III).

Fields of interest: digital culture, open and knowledge sharing, new business models adopted in the digital ecosystem, open source and informal learning.

academia.edu

linkedin.com

YouTube Conferencias [Lectures]

YouTube Talks

YouTube Entrevistas

YouTube Interviews

Cristóbal Cobo, Chercheur universitaire, University of Oxford, Oxford, Angleterre, Royaume-Uni. Titulaire d’un doctorat, Cristóbal Cobo est chargé de recherche à l’Oxford Internet Institute de l’université d’Oxford où il coordonne la recherche en innovation, les initiatives liées aux connaissances libres et les projets de recherche sur l’avenir de l’apprentissage. Il travaille actuellement sur les projets Internet Science, OportUnidad, K-Networks et SESERV (Commission européenne). Il coordonne également un projet collectif sur l’apprentissage informel, non formel et invisible. Il s’agit d’un ouvrage et d’un système de gestion documentaire en ligne regroupant des idées audacieuses pour concevoir des cultures propices à l’innovation durable.

Cristóbal Cobo est chargé de cours invité du Centre on Skills, Knowledge and Organizational Performance de l’université d’Oxford. Il est également professeur et directeur des communications et des nouvelles technologies et rédacteur de la plateforme pédagogique de la faculté latino-américaine de sciences sociales du Mexique. Il a travaillé sur des projets pédagogiques avec de nombreuses organisations telles que l’Open University (Royaume-Uni), l’université d’Oxford, l’université du Minnesota, l’université de Toronto, l’Universitat Oberta de Catalunya, le ministère mexicain de l’Éducation publique, les ministères chilien et argentin de l’Éducation, la fondation Telefónica (en Argentine et au Mexique) et l’Union européenne.

21 Comments

Trackbacks

  1. Tienes 5 Segundos » Adelanto: Prólogo por Cristóbal Cobo
  2. Aprendizaje Invisible, comparte tus experiencias innovadoras de aprendizaje
  3. TMA WebSolutions Blog! » Blog Archive » Aprendizaje Invisible, comparte tus experiencias innovadoras de aprendizaje
  4. algarabías » Los mitos del elearning
  5. GC Blog » Blog Archive » Planeta 2.0: 150 mil descargas!
  6. Servei de Llengües: In » “Competències digitals”
  7. EOI acoge TEDxPlazaCibeles ‘Las TIC en el aprendizaje y en la transformación de la gestión empresarial’
  8. Autor de “Educación Invisible” dará charla en Chile
  9. Autor de “Educación Invisible” dará charla en Chile
  10. Educar a los menores sobre los riesgos en la red | Maestros del Web
  11. Ponentes de lujo se reúnen para hablar sobre aprendizaje y herramientas 2.0 | Blog i-deo
  12. Paco Prieto » ¿Cómo desarrollar la creatividad en el aula?
  13. Outliers School: Haciendo la diferencia disruptiva con sentidos constructivos | Pensando en TIC
  14. Outliers School: Haciendo la diferencia disruptiva con sentidos de experiencia significativa | Pensando en TIC
  15. Thought Experiment #45,730,944 » Club Digital: por si ser geek y emprendedor es chido
  16. Pensar el circo como ambiente y como estrategia… Preguntas y más preguntas « Cas's Blog
  17. Un resumen singular « yodemoliendohoteles
  18. Las competecias del empresario en las Mipyme « Artesanía en Formación
  19. Encuentro de formación. Tuning education. Co-creando futuro | COLEGIO SANTA ANA
  20. Implementación de las TIC en la Universidad Pontificia Bolivariana Seccional Bucaramanga | LíneaTIC2
  21. TISCAR :: Comunicación y Educación en la era digital » Competencias para la innovación #univest13

Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,645 other followers

%d bloggers like this: